Žádné číslo 44. Adidas stahuje z prodeje dresy připomínající nacistickou symboliku

Adidas stahuje problémové dresy.

Adidas stahuje problémové dresy.FOTO: Profimedia.cz


Fotbaloví fanoušci si kvůli obavám z podobnosti s nacistickou symbolikou nebudou moci koupit německé soupravy pro Euro 2024 s číslem 44. Výrobci Adidas trvají na tom, že podobnost mezi číslem a logem SS je neúmyslná, nicméně potvrdili, že personalizované dresy s číslem "44" v prodeji nebudou. 


"Podle informací z komunity o designu dresů: DFB zkontroluje čísla 0-9 a poté předloží čísla 1-26 UEFA k přezkoumání," uvedl DFB (německý fotbalový svaz) v prohlášení. "Žádná ze zúčastněných stran neviděla v procesu vývoje designu dresu žádnou blízkost k nacistické symbolice."

"Přesto bereme tyto informace velmi vážně a nechceme poskytovat prostor pro diskuse," dodal DFB. "Společně s naším partnerem 11teamsports vyvineme alternativní návrh čísla 4 a zkoordinujeme jej s UEFA."

Runa SS, navržená v roce 1929, se stala synonymem pro nejhorší zločiny spáchané nacisty. Příslušníci SS byli zodpovědní za ostrahu koncentračních táborů, výslechy podezřelých ze zrady a vedení vyhlazovacích táborů jako byla Osvětim, kde bylo zavražděno více než milion lidí.


"Za design jmen a čísel jsou zodpovědní DFB a jejich partner 11teamsports. Personalizaci dresů v našem online obchodě budeme blokovat," uvedla společnost Adidas ve svém prohlášení. "Jako společnost se zavazujeme vystupovat proti xenofobii, antisemitismu, násilí a nenávisti v jakékoli podobě," uvedl poté pro BBC mluvčí společnosti, Oliver Brüggen.

Samotnou soupravu výrobce popisuje jako "ztělesnění ducha německého fotbalu". "Tento domácí dres Adidas Germany v sobě spojuje všechny symboly čtyřnásobných mistrů světa. Design inspirovaný orlími pery zdobí ramena a na přední straně se opakují reliéfní detaily převzaté z loga DFB," zní jeho popis na stránkách oficiálního FIFA obchodu.

V posledních týdnech je to již podruhé, co nějaká mezinárodní fotbalová souprava vyvolala kontroverzi. Fanoušci Anglie kritizovali změny barev kříže svatého Jiří na zadní straně límce dresu svého národního týmu. Společnost Nike tvrdila, že použití fialové a tmavě modré barvy vedle tradiční červené má představovat inkluzivitu. Podle kritiků je to ale neuctivé, protože zmíněný kříž je symbolem národní hrdosti Anglie.